WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR BEWONERS MET SOCIALE PIT!
Het lidmaatschap van De BinnenHaven kan je schriftelijk opzeggen door een mail te sturen naar ledenadministratie@debinnenhavenalmere.nl . Wanneer het lidmaatschap in de loop van het verenigingsjaar eindigt, blijft de jaarlijkse bijdrage in het geheel verschuldigd.
Het lidmaatschap van De BinnenHaven kost 120,-- euro per jaar, na overleg met de penningmeester is gespreide betaling mogelijk. Het inschrijfgeld is eenmalig 300,-- euro.
Andere initiatieven in NL zijn De Warren/Amsterdam, Ecodorp Boekel, Zorgcoop Austerlitz. Hier vind je meer informatie over wooncoöp’s in NL: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/zelfbouw/wooncoöperaties-amsterdam/https://www.platform31.nl/wat-we-doen/kennisdossiers/wooncoöperatie-1
Er is inmiddels een bankrekening bij de Rabobank NL08 RABO 0338 8387 59
Tenaamstelling: Verenging WoonCoöp De BinnenHaven
Misschien dat het mogelijk is om voor een deel van de eigen inleg een lening af te sluiten. Dat zijn we op dit moment aan het uitzoeken. We proberen de eigen inleg zo beperkt mogelijk te houden door extra investeringen te vinden via crowdfunding en het uitgeven van obligaties.
Een wooncoöp vraagt ook veel van de leden zelf, want gezamenlijk zijn alle leden de verhuurder en beheerder van de woningen en dragen zij zorg voor het dagelijkse reilen en zeilen van De BinnenHaven. Iedereen kan daarin iets betekenen, afhankelijk van ieders talenten en kunnen. Er zijn allerlei werkgroepen en commissies, waar je een rol in kunt spelen. Daarnaast zijn alle leden samen de Algemene Leden Vergadering.
Er is een Vriendenhuis in oprichting: een ouderinitiatief voor een woongroep van zo’n 8-10 jong volwassenen met een verstandelijke beperking. Daar zijn op dit moment nog plekken vrij. Verder zijn er nog geen andere plannen in de BinnenHaven voor groepswonen. De BinnenHaven wordt een hele sociale buurt, waar je op allerlei manieren sociale contacten hebt en aan gezamenlijke activiteiten mee kunt doen. Als je zelfstandig een huis huurt en zorg en ondersteuning nodig hebt, moet je die in eerste instantie zelf zien te regelen. Op termijn ontstaan er wellicht ook manieren om dat gezamenlijk te organiseren.
Ja dat kan. Alleen kan het zijn dat er door onevenwichtigheid in de samenstelling van de vereniging tot een (tijdelijke) ledenstop voor bepaalde groepen of woonwensen wordt besloten. En dat in dat geval andere kandidaat-leden voorrang krijgen, totdat er weer een evenwichtige mix is ontstaan. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om woningtypes, leeftijden, zorgvraag, huishoudens.
Ja, elk lid heeft recht op een woning, maar de woningen moeten nog wel worden toegewezen (zie hierboven).
We willen het proces van lid worden zo transparant en zorgvuldig mogelijk laten verlopen. Daarvoor hebben we de volgende lidmaatschapprocedure opgesteld:
stap 1. Informatiebijeenkomst bijwonen van De BinnenHaven. Deze worden georganiseerd in buurthuis Corrosia in Almere-Haven. Hiervoor kun je je opgeven via: info@debinnenhavenalmere.nl
stap2. Als je je wilt inschrijven, dan kun je op de informatiebijeenkomst vragen om het inschrijfformulier. Tegelijk met dat formulier krijg je ook onze informatiebrochure en het sociaal bestek toegestuurd.
stap3. Het ingevulde inschrijfformulier met motivatie mailen naar: ledenadministratie@debinnenhavenalmere.nl
stap 4. Het welkomstcomité nodigt je uitvoor een intakegesprek. Dat gebeurt in collectief verband, samen met 2-3 anderekandidaatleden.
stap 5. Het welkomstcomité legt haar advies over toetreding van het kandidaatlid voor aan het bestuur en een tweetal onafhankelijke raadgevers; deze geven gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur.
stap 6. Het bestuur besluit over het lidmaatschap en informeert de kandidaatleden daarover.
stap 7. Vanaf het moment van goedkeuring door het bestuur ben je aspirantlid van De BinnenHaven
stap 8. Na betaling van het inschrijfgeld van 300,-- euro en lidmaatschapsgeld van 120,-- euro per jaar, ben je vervolgens volwaardig lid van onze vereniging.
De gemeente heeft op 19 april 2024 op basis van ons voorstel een publicatie gedaan: Voornemen tot het aangaan van een Samenwerkings- en Intentieovereenkomst met Vereniging Wooncoöp De BinnenHaven, aansluitend een Koop- of erfpachtovereenkomst aan te gaan en over te gaan tot levering of vestiging van het erfpachtrecht van de percelen grond aan 'Wooncoöp De BinnenHaven. Als dat positief is afgerond, kan er verder gewerkt worden aan het plan en gestart worden met de bestemmingsplanwijziging die ongeveer een jaar duurt. En als dat allemaal goed en zonder bezwaren verloopt en ook de bouwvoorbereidingen en de bouw voorspoedig gaan, kunnen we de buurt in 2026 opleveren. Maar let op: dan zijn we heel erg positief.
De verhuur verloopt niet via Woningnet; inschrijvingsduur maakt dus niet uit. Om te kunnen huren moet je lid worden van vereniging Wooncoöp De BinnenHaven. Je kunt alleen lid worden als je de uitgangspunten van De BinnenHaven onderschrijft, die in dit sociaal bestek staan. Hier vind je meer informatie over de lidmaatschapsprocedure. Bij inschrijving geef je ook je voorkeur voor een woninggrootte aan. De vereniging gaat tzt een procedure opstellen voor het toewijzen (of loting) van de woningen.
In het huurbedrag zitten ook de kosten voor de gezamenlijke ruimtes, zoals ontmoetingsruimte met keuken, werkplaats, gezamenlijke berging. Ook het dagelijks beheer en meerjarig onderhoud zijn daarin inbegrepen. En – omdat de woningen grotendeels energieneutraal zijn – zijn er niet veel energiekosten. Alle leden moeten wel gezamenlijk een groot bedrag inleggen, omdat banken de ontwikkel- en bouwkosten van een wooncoöp niet voor 100% financieren. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de grootte van de woning en de financiële draagkracht van de leden, te betalen bij de start van de bouw. Het geld blijft van jou. Als je uit De BinnenHaven verhuist, krijg je het bedrag terug en als je overlijdt, komt het ten goede aan je erfgenamen. Er wordt naar gestreefd om alle andere kosten (bijv. servicekosten) zo laag mogelijk te houden. Verder betaalt iedereen die lid wordt van de vereniging, eenmalig € 300,- inschrijfgeld en € 120,- per jaar / € 10,- per maand lidmaatschapskosten.
Bij een wooncoöp zijn er alleen huurwoningen, met de wooncoöp als verhuurder. Als lid van de wooncoöp huur je eigenlijk van jezelf.
En er zijn geen inkomensgrenzen voor de vrije sectorwoningen, mogelijkerwijs wel voor sociale huurwoningen, aangezien die ook een lagere grondprijs hebben conform het beleid van de gemeente Almere.
Voluit heet ons initiatief “Vereniging Wooncoöp De BinnenHaven” en is dus een vereniging. Omdat er op dit moment veel wordt gesproken over Wooncoöperaties als nieuwe woonvorm, hebben we wel verwezen naar die naam “wooncoöp”, maar we zijn dus een vereniging.
Dat is mogelijk. Ook huurders van een wooncoöp hebben recht op huurtoeslag. Lees ook dit artikel https://www.wooninfo.nl/nieuws/2019/10/huurders-wooncoöperatie-hebben-recht-op-huurtoeslag/
Er komen ongeveer 80-100 woningen, afhankelijk van de woninggrootte.
Wooncoöperatie
De BinnenHaven
p/a Wagenmakerbaan 51
1315 BC Almere